سازمان ملل خواستار مجازات عاملان بدرفتاری با زندانيان افغان شد
ارسالي صميمي ارسالي صميمي




مقامات سازمان ملل متحد درخواست خود از مقامات آمريکا برای انجام تحقيقات درخصوص اتهامات بدرفتاری با زندانيان افغان در بگرام در شمال کابل، پايتخت، را تکرار کرده اند. ژان آرنو، نماينده ويژه سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که چنين مواردی از بدرفتاری با زندانيان "کاملا غير قابل قبول" است. اظهارات آقای آرنو در يک بيانيه از سوی دفتر وی در کابل منتشر شد. پيشتر حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان گفت که نسبت به اتهامات مربوط به سوء رفتار نيروهای آمريکايی با زندانيان افغان در پايگاه هوايی بگرام دچار حيرت شده است. رييس جمهوری افغانستان خواستار مجازات آن دسته از سربازان آمريکايی شده که گفته می شود مرتکب اين سوء رفتار شده اند. آقای کرزی اقدام سربازان آمريکايی را محکوم کرد و آن را غيرقابل قبول خواند.
اين اتهامات از طريق يک تحقيق ارتش آمريکا که به نشريه نيويورک تايمز درز کرده، مطرح شده است و در يک مورد آن ادعا شده که يک مرد افغان پس از آنکه ظرف 24 ساعت صد بار مورد ضرب و شتم قرار گرفت، درگذشته است. جزئيات مربوط به نحوه مرگ اين دو زندانی و ادعاهايی که حاکی از بدرفتاری با ساير زندانيان است، روز جمعه توسط اين روزنامه فاش شد. اين روزنامه گزارش خود را به نقل از يک سند دو هزار صفحه ای که بخشی از تحقيقات ارتش آمريکا بوده و به بيرون درز کرده تهيه کرده است. روزنامه نيويورک تايمز می گويد دو زندانی افغان که در ماه دسامبر سال 2002 ميلادی در بازداشتگاه بگرام جان باختند، مکرراً مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند. مقام های واشنگتن گفته اند که بدرفتاری ها موضوع يک رشته تحقيقات است و مسوولان آن پاسخگو خواهند بود. نيويورک تايمز ادعا می کند که بدرفتاری به اين دو نفر محدود نبوده است. اما يک سخنگوی پنتاگون گفت که نيويورک تايمز سعی دارد از مواد کهنه خبری تازه بسازد و افزود تحقيقات جاری "بسيار جدی و مشروح بوده است."
اين سخنگو گفت: "معيار، همواره رفتار انسانی برای کليه افراد تحت بازداشت بوده است. وقتی اين معيار رعايت نشود ما اقدام می کنيم." نيويورک تايمز گفت اين گزارش را از شخصی که در تحقيقات ارتش آمريکا دست داشته و به شيوه های بازجويی مورد استفاده در بازداشتگاه بگرام، در شمال کابل، و تحقيقات متعاقب آن انتقاد داشته دريافت کرده است.
برگرفته از سايت فارسي بي بي سي
May 22nd, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها